GTranslate

daenfifrdeitnoptessv

Login Form

Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Ulykker, uheld og forebyggende råd
  • Side:
  • 1

EMNE: Spørgsmål Brækkede ribben efter bølgesurf.

Brækkede ribben efter bølgesurf. 03 Jan 2017 08:40 #98648

• TOM SIX
  • TOM SIX's profilbillede Emne forfatter
  • Administrator
  • Administrator
  • Modtagne Tak: 151
Jamen, så starter jeg da gerne festen på dette nye forum.
Jeg har gennem tiderne haft en del uheld, og kan lige så gerne sige det med det samme - det har været manglende erfaring og dumhed som har været årsagen til det :)

I denne tråd vil jeg fortælle lidt om et uheld jeg havde i Brazilien på 3 år siden.
Jeg var så vidt kommet i gang med bølgesejlads, og begyndt at få nogenlunde kontrol på det nye element med strapless og piv i sejlene.
Nord i Brazil er der jo ikke de helt vilde bølger, men 2-4 meter er nok til at give en gammel mand lidt tæv. På vej ud var jeg nok lidt mere "cooky" end det man burde være som på mit stadie, og jeg syntes at det var sjov at få lidt luft under boardet. På et tidspunkt rammer jeg en perfekt "kicker" (bølge) og får så meget højde og lengde på mit hop, at jeg først slår ned på kanten af den efterfølgende bølge. Det gør at jeg lander på "væggen", bliver slået af boardet og får en omgang i vaskemaskinen. Umiddelbart er det ikke noget stress, men en kombination at hårdt pull fra kiten, det at jeg landet på kanten af boardet og en lidt for løs trapez var nok årsagen til at jeg brækkede samtlige ribben på højre side af brystet.
I udgangspunktet gjorde det selvfølgelig ondt, men men jeg tænkte i første omgang at jeg ville "ride smerten af".
Det blev fejl nr 2, og efterfølgende dag tilbragte jeg på stranden.
Heldigvis var det mod afslutningen af mit ophold at jeg havde mit uheld, og da jeg 5 dage senere skulle tilbage til europa, så begyndte det for alvor at komme smerter (som jeg indtil nu havde bedøvet med lidt smertestillende). På flyet hjem blev jeg så dårlig at jeg vurderede muligheden for hospital i Portugal, men det blev så meget mekk, at jeg valgte at flyve videre til Norge.
Her blev jeg sendt direkte til hospitalet af min læge fordi han trodde at min lunge var punkteret - det var den heldigvis ikke...
Derimod havde jeg brækket alle ribben på højre side, og havde nogle store hævelser på indre organer som gjorde det vanskelig at trække været..
Det kostede mig 6-7 måneder uden surf, og det var måske den værste straf oven på selve hændelsen.

Hvad kunne jeg have gjort for at forhindre dette?
Det er altid let at være bagklog, men her et par råd som er værd at tage med på turen videre.

1) Du skal aldrig overvurdere dine egne kundskaber (det gjorde jeg)
2) Du skal aldrig undervurdere forholdene du sejler i
3) Sørg for at din trapez er strammet til enhver tid, og at du har en god trapez som passer til dig og din form.
4) Er uheldet ude, og måske spesielt den type som kan medføre indre skader - opsøg læge/hospital snarest mulig - det kan spare dig for efterfølgende komplikationer.

For min del overså jeg alle ovenstående forholdsregler, og det kostede mig dyr surftid.
For dem af jer der er erfarene, så er det nok ikke så meget at tænke over, med skal du til at komme igang, eller er ny i bølger, så vær forsigtig - der er et par ekstra elementer at forholde sig til :)

/Tom

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Kitesurferen.dk - hangloose.no XBOARD

Brækkede ribben efter bølgesurf. 03 Jan 2017 17:04 #98649

• EBBE
  • EBBE's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
  • ...stay tuned!!!
  • Modtagne Tak: 14
Må jo hellere støtte op, om dette nye og i mine øjne gode tiltag. :) Jeg selv er jo en type der skriver / siger min mening uden omsvøb og er iskold om jeg støder diverse interesser med at der skal jo s...sælges og phsyy der må ikke snakkes /skrives om ulykker. Men som jeg har skrevet tidligere..feks. faldskærmssporten tror jeg helt sikkert diskutterer evt. ulykker OG forhåbenlig lærer noget ikke mindst!

Når det så er sagt...er jeg nogle gange klumpe dumpen ude på vandet, og har prøvet lidt af hvert.. Er jo ik helt ung og overvuderer måske nok mine evner ind imellem...og tænker jamen ski*e med go form konstanto...det går nok det hele.Hellere en bajer og heyyy jeg kan også lidt :D :D argh, det er ikke helt godt. Jeg er dog ikke fuld når jeg surfer = rolig nu! Men jeg vil sige at det er udemærket at holde sig i nogenlunde form, når man har rundet et par skarpe hjørner (aldersmæssigt) :laugh: :woohoo: ..smøger og bare det at have en trapetz rundt om mavsen..og kunne trække luft ind, uden for meget vand ind samtidigt i vesterhavet i en go blæser.= det harmonere ikke så godt sammen.

Jeg har fået revet kites midt over i en vasker, men tror jeg de fleste har, når man forsøger sig med bølge surf.

Ellers kan jeg fortælle om i sommers 2016 v. Esbjerg (Vejers) hvor jeg desværre sprang en fodstrop med efterfølgende ankel operation til følge :( Resultat=3 mdr.væk fra arbejde og surf. Krykker , genoptræning og f...og hans pumpestok...men måske også mèn for evigt :pinch: :(
. Så tjek at skruerne er lange nok og lad være med at fuske for meget, med disse..selvom man tror at det er ingen problem..kan og ER der konsekvens ind imellem. Jeg slog foden for fuld skrald under vandet og det var "blot" sand...så ja, jeg sejlede nok for tæt på kysten og var lidt for smart ., da jeg røg af boardet. Jeg sejler nemlig både strapless og omvendt. Så tjek dit gear evt...og surf ikke alene!(med mindre du en gammel erfaren rotte (men selv en sådan kan det gå galt for!). Det må være læren af min historie. Jeg er dybt taknemlig for de 2 tyske kitesurfere der hjalp mig hen til bilen og pakkede mit gear ned. At jeg så selv styrede bilen og brugte kobling med dårlig fod ind til hospitalet er en anden sag. Beviser blot jeg ikke er helt rask og nogle vil nok kalde dumdristig. Men hva f...såen er sygehusvæsenet jo..og jeg vurderede /eller var for doven til en ambulance og tilbage efter bil på starnd og bla bla. Man er vel en gammel kriger her :D og jeg var lidt på overdrevet og skule liiige have de sidste par ture..i ved en sun downer surf...imen de andre stort set havde pakket ned..og på vej hjem.

Så pas på derude, hjælp hinanden og lad være med at være for "smart" uden at tænke dig helt om..OG brug de originale skruer, som producenten / forhandleren nu foreskriver.

Dette var mit lille indslag. Jeg håber snarligt på ud at surfe igen her. Ikke surfet siden aug. 2016 :blink:

Og dette kan være hårdt for en, der normalt surfer en pæn del af året rundt.

/ ebbe

Brækkede ribben efter bølgesurf. 04 Jan 2017 15:33 #98653

• PF
  • PF's profilbillede
  • KBDK MEDLEM
  • KBDK MEDLEM
  • Livet er herligt !
  • Modtagne Tak: 170
Mht brækkede/bøjede ribben som de fleste af os nok har oplevet, måske flere gange - så vil jeg (desværre) mene at det ikke har noget med at overvurdere ens egen kunnen, eller undervurdere forholdene - det er ganske enkelt pi... uheldigt når det sker, og kan ske lige så nemt (men stadig meget sjældent) som at man vrikker foden om på en kantsten :blink:

Uanset om du har strammet din trapetz eller ej, ryger du uheldigt ned på board eller på vand, kan "spreader baren" (vi har vist ikke noget dansk ord der er godt...) mase ribben.
Og du kan også risikere at baren kommer i klemme mellem dig og dit board - det giver ofte en voldsom skade i boardet ja, men så sandelig også en kendt "bonecrusher" :woohoo:

Peter Frank - Mobil 40282020
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder