GTranslate

daenfifrdeitnoptessv

Login Form

Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Dette forum indeholder tips til dagens spot
  • Side:
  • 1

EMNE: Vigtigt Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe?

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 11 Nov 2015 17:58 #96955

• kbund
  • kbund's profilbillede Emne forfatter
  • Rimelig ny på forum
  • Rimelig ny på forum
  • Modtagne Tak: 18
I arbejdet med at kortlægge fredninger med betydning for kitesurf i Danmark er jeg blevet klogere på, hvor andre mener vi bør have lov til at udøve vores sport. Det er ret interessant og lidt skræmmende.

For eksempel arbejder DOF (Dansk Ornitologisk Forening) for følgende:

Generelt forbud mod surfing (brætsejlads, kitesurfing, windsurfing etc.), vandski, jetski og planende speedbåde i alle Natura 2000-områder, men med mulighed for at der kan udlægges særlige områder for disse aktiviteter.

Et sådant forbud ville se sådan ud på et Danmarkskort

Det er ret meget. I flæng kan nævnes:
  • Hele nordkysten af Djursland samt østkysten af Jylland herfra og næsten op til Sæby.
  • Sjællands nordkyst fra Rågeleje til Ellekilde.
  • Sydøstsiden af Djursland
  • Hele Odense Fjord
  • Nordkysten af Fyn fra Flyvesandet til Varberg Strand

Prøv at åbne www.kitemekka.dk og sammenlign de to kort. Det er ikke rart :(

Jeg tror ikke vi skal være bekymrede i forhold til de områder, hvor der allerede er fredet eller er begrænsninger med områder til os. Men tager vi Vadehavet som eksempel er de "særlige områder" inden for et større ret begrænsede. DOF har 16.000 medlemmer. Hvor mange er der i KBDK? (skal ikke være hellig, er ikke selv medlem...!)
Følgende bruger(e) sagde tak: bohme, FlemmingR

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Sejler North EVO 6-9-12, Dyno 16, Naish Momentum 2012 136x43cm
Mobil: 23310058
Surfer mest Risskov, Skæring, Hullet, Øer, Ahl, Saksild, Marselis...
Sidste redigering: af kbund.

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 11 Nov 2015 18:18 #96956

• Asger G
  • Asger G's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
  • Modtagne Tak: 3

kbund skrev: I arbejdet med at kortlægge fredninger med betydning for kitesurf i Danmark, er jeg blevet klogere på, hvor andre mener vi bør have lov til at udøve vores sport. Det er ret interessant og lidt skræmmende.

For eksempel arbejder DOF (Dansk Ornitologisk Forening) for følgende:

Generelt forbud mod surfing (brætsejlads, kitesurfing, windsurfing etc.), vandski, jetski og planende speedbåde i alle Natura 2000-områder, men med mulighed for at der kan udlægges særlige områder for disse aktiviteter.

Et sådant forbud ville se sådan ud på et Danmarkskort

Det er ret meget. I flæng kan nævnes:
  • Hele nordkysten af Djursland samt østkysten af Jylland herfra og næsten op til Sæby.
  • Sjællands nordkyst fra Rågeleje til Ellekilde.
  • Sydøstsiden af Djursland
  • Hele Odense Fjord
  • Nordkysten af Fyn fra Flyvesandet til Varberg Strand

Prøv at åbne www.kitemekka.dk og sammenlign de to kort. Det er ikke rart :(

Jeg tror ikke vi skal være bekymrede i forhold til de områder, hvor der allerede er fredet eller er begrænsninger med områder til os. Men tager vi Vadehavet som eksempel er de "særlige områder" inden for et større ret begrænsede. DOF har 16.000 medlemmer. Hvor mange er der i KBDK? (skal ikke være hellig, er ikke selv medlem...!)

Enig Kristoffer det ser ikke godt ud. :unsure: Det har derfor stor betydning, at vi har KBDK og deres flotte arbejde for sporten i ryggen. Flere og flere steder i verden bliver kitesurfing forbudt. Det ville være ærgerligt hvis det også skete i Danmark. Så des mere info der er omkring, hvor og hvornår der må kitesurfes på de enkelte spots er vigtig viden for de danske kitesurfere.

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 14 Nov 2015 17:51 #96979

• Gabriel
  • Gabriel's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
  • Modtagne Tak: 15
Hej Kbund og andre.
I KBDK følger vi naturplanerne tæt, og vi har bl.a. allerede sendt dit kort til alle skovdistrikter (Naturstyrelsens lokale kontorer) med endnu en opfordring til at de tager fat i os, hvis de oplever konflikter med andre brugere.
Som jeg allerede har skrevet, er det et super fedt og funktionelt kort, du har lavet, og vi har virkelig brug for folk som dig i KBDK. Skriv endelig, hvis du har tid og lyst at være med.
Søren
Følgende bruger(e) sagde tak: FlemmingR

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 16 Nov 2015 08:32 #96988

• FlemmingR
  • FlemmingR's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
  • Modtagne Tak: 19
Så fik jeg (endelig) taget mig sammen og meldt mig ind i KBDK

- sjovt nok er både fruen og jeg ivrige ornitologer, men ovenstående forslag er i den grad skudt med spredehagl og fiver ikke megen mening - det tenderer naturfascisme. At f.eks. vestkysten af Fanø og Rømø skulle udelukkes fra brætsejlads, giver ingen mening.

Mvh Flemming
kite rookie ;-)

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 16 Nov 2015 13:54 #96994

• rasmuskk
  • rasmuskk's profilbillede
  • KBDK MEDLEM
  • KBDK MEDLEM
  • Modtagne Tak: 8
Det er her man skal klikke for at melde sig ind.
www.kbdk.dk/453-2/medlemskab-af-kbdk/

Vil også endnu en gang sige til kbund og alle dem der arbejder frivilligt for KBDK.

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 16 Nov 2015 13:58 #96995

• Hasse
  • Hasse's profilbillede
  • KBDK MEDLEM
  • KBDK MEDLEM
  • www.hasselindborg.com
  • Modtagne Tak: 21
Fuck,, Ikke boget mer fladvandspots i Thy?? Ikke Øsløs, ikkee Krik-Vig..

Og Westwind Syd og Bork forsvinner også?

Pimped by RRD....

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 16 Nov 2015 14:56 #96996

• alsbirk
  • alsbirk's profilbillede
  • Moderator
  • Moderator
  • Modtagne Tak: 121
hold op det er langt ude (igen) hvad de ornitologer har gang i..

har lige (gen)indmeldt mig i KBDK også..tak til jer der knokler med at holde vores spots åbne, kan godt huske sliddet med DOF fra dengang jeg selv var aktiv omkring kongelunden og vi fik korridoren ud på pynten..trods alt

/T

Xboard.dk / Liquid Force R&D

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 16 Nov 2015 20:33 #96999

• Scott
  • Scott's profilbillede
  • Virkelig aktiv på forum
  • Virkelig aktiv på forum
  • Cogito surf, ergo sum
  • Modtagne Tak: 0
fcuk det er aggressivt!
...er der ikke andre emner de burde kere sig mere om?

Kite-Akademiker
...Hold fast jeg har læst meget om det o.O

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 17 Nov 2015 15:26 #97009

• kbund
  • kbund's profilbillede Emne forfatter
  • Rimelig ny på forum
  • Rimelig ny på forum
  • Modtagne Tak: 18
Hey. Som værende den der har startet det her, vil jeg anbefale alle at slå koldt vand i blodet. To ting:

1. Jeg tror ikke det er noget der bliver en realitet som kortet viser; det er udelukkende DOFs ønsker, og jeg tror ikke Dansk Sejlunion eller Friluftsrådet er særlig positive over for et så omfattende forbud, og de er trods alt 58.000+ medlemmer bare i DS.

2. De spots vi har tilkæmpet os inden for de eksisterende fredninger bør være ikke i fare (f.eks. SVP / Amager eller Vadehavet). Når der foreligger en bekendtgørelse der tillader surf, er det ikke noget der ændres bare sådan. Dog skal vi være opmærksomme på at hvis der kommer en noget a la Nationalpark Vadehavet, så kan de områder der bliver udlagt være ret begrænsede; se bare på netop Vadehavet.

Der hvor vi også bør være opmærksomme og gøre os gældende er på de spots / områder, som Dansk Sejlunion måske ikke lige har en interesse i, fordi det netop er steder vi kører til og rigger op på. Her kommer der jo kun os (kitesurfere / windsurfere), og her er vi væsentlig anderledes end alle andre i Dansk Sejlunion. Så hold fast i jeres lokale spots, hvis nogen prøver at begrænse det, men følg de fredninger/begrænsninger der gælder og vis hensyn, hvor det er fornuftigt.

Har smidt ovenstående på de grupper på Facebook hvor jeg synes tråden var ved at løbe af sporet. Havde ikke lige forestillet mig at det ville sprede sig så vidt, men det er da positivt at folk kan mobiliseres. Jeg er ikke medlem af KBDK lige nu, men har skrevet til dem og sagt at jeg melder mig i det nye år, og at jeg gerne vil tage ansvar for at opdatere det kort jeg har lavet.

Udover ovenstående har Søren Gabriel fra KBDK skrevet følgende på en tråd på FB:

Sagen er, at i langt de fleste Natura2000-områder (de skraverede felter på kortet) er kitesurfing eller anden rekreativ brug ikke udpeget som en forstyrrelse. Vi følger sagen tæt i KBDK og melder ind sammen med Dansk Sejlunion - men KBDK står ikke så stærkt, som vi kunne ønske os, når ornitologerne begynder at spille med musklerne. De har godt over 100 gange så mange medlemmer som os - så meld jer ind!

Sejler North EVO 6-9-12, Dyno 16, Naish Momentum 2012 136x43cm
Mobil: 23310058
Surfer mest Risskov, Skæring, Hullet, Øer, Ahl, Saksild, Marselis...
Sidste redigering: af kbund.

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 18 Nov 2015 22:36 #97030

• Hasse
  • Hasse's profilbillede
  • KBDK MEDLEM
  • KBDK MEDLEM
  • www.hasselindborg.com
  • Modtagne Tak: 21
Det er sikkert korrekt at det ikke bliver noget. Og jeg hoppes virkligen det..

Pimped by RRD....

Hvor mener andre vi skal have lov til at surfe? 28 Nov 2015 08:24 #97091

• mikkel_ZA
  • mikkel_ZA's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
  • Modtagne Tak: 6

rasmuskk skrev: Det er her man skal klikke for at melde sig ind.
www.kbdk.dk/453-2/medlemskab-af-kbdk/

Vil også endnu en gang sige til kbund og alle dem der arbejder frivilligt for KBDK.

Jeg vil gerne langt om længe melde mig ind.. Men kan det passe at jeg skal betale et års kontingent på 150 kr nu. Og så igen 1. januar?!

• Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.227 sekunder