GTranslate

daenfifrdeitnoptessv

Login Form

Kitesurferens Blog - Riders2Riders

Her kan du læse Nyheder fra KBDK-Kitetour-Nonprofit arrangementer, samt poste dine egne blog indlæg. Der stilles krav om at indholdet er egenproduceret og der er minimum et tilhørende blog billede og 200 tegn. Forhandlerprofiler kan ikke benytte "Rider2Riders"

Caribien - total luksus

Tour de Caribe - Kitesurfing i total luksus!

Hvad sker der når man arbejder og kun har 5-6 ugers ferie? Tiden er totalt ændret siden studietiden hvor man ingen penge har men tilgengæld har masser af tid. De kloge sætter sig i hård gæld under studietiden og bruger pengene til at rejse og opleve mens man har masser af tid mellem studierne :)

Når det er gjort og pengene er betalt tilbage skal man til at omstille sig til at ferierne bliver anderledes, og at familie/kæreste også skal til at prioriteres når rejsemål og form skal vælges. Det gjorde jeg med min kæreste Michala da vi valgte at tage to uger til Caribien i februar 2008. Vi valgte at med så kort en ferie måtte vi hellere forkæle os selv med gode resorts og et cruise så vi kunne opleve lidt forskelligt.

Det blev til en uge rundt i Puerto Rico og til et cruise med besøg på 5 fantastiske øer og masser af vind!

Jeg havde hjemmefra kigget vindstatistik og med caribiske trade winds fra nordøst fundet frem til de strande hvor der kunne være kitesurf muligheder. De grønne markeringer på kortet viser hvor der er god surf de steder hvor vi var:

Puerto Rico, St. Thomas (gammel dansk vestindisk ø), Dominica, Barbados, St. Kitts og den sydøstlige del af den Dominikanske Republik.

Med vindstatistikken tjekket af pakkede jeg min EH Ripper 12’er og lod boardet blive hjemme da det efter sigende kunne lejes derude billigt. Det skal lige siges at min 12’er har et rigtigt stort vindområde hvor jeg sejler fint i vind fra 7-13 m/s er der mere vind bliver det mere overlevelse.

Ferien var efter aftale med min kæreste ikke en ren kite ferie, så det var OK ikke at have mindre kites med (og heldigvis var vinden ikke hårdere end at jeg kunne komme ud når jeg ville ƒº). Puerto Rico var en super oplevelse, øen har alt hvad der skal til for at ferien bliver et hit. Den tilhører US commonwealth hvilket vil sige at den ikke er en stat men alligevel er US domineret. Det medfører god infrastruktur og relativ orden i samfundet... Vi lejede en bil men boede de første tre dage i San Juan som er hovedstad. Der er lækre lange strande med gode bølger ca. 100 m fra land ved et rev ca 2 km fra den gamle bydel. Der ligger billige hoteller lige ned til ”Kite Beach” ved Condado og Isla Verde hvor der er fantastisk god vindstatistik for januar- marts.

1. Condado beach v. San Juan, Puerto Rico

Jeg fik hurtigt fat i et board (måtte købe et nyt BEST board til 2000,- ikke værst men jeg ville nu helst have haft et EH som er udviklet i Caribien, BEST boardet bliver vist bare solgt videre igen...)
Efter San Juan tog vi videre rundt om øen – vest siden er et mekka for padlere med hovedbyen Rincon som stedet hvor det sker. Vi tog en times instruktion da hverken min kæreste eller jeg er særlig gode til at padle. Jeg fik aldrig fat i det i Cape Town da jeg var der i 6 mdr for to år siden, men det tror jeg skyldes bølgernes fart og kraft, for de caribiske var noget nemmere at fange og jeg fik et par fede ture. Back to kiting: Nordvest kysten i Puerto Rico er domineret af det ene wave spot efter det andet. Der er langt mellem bølgerne og gode punta’er så free stylere kan også sagtens få fladt vand. Selvom det er højsæson derude for tiden var der ofte slet ingen andre kitere, jeg fatter det ikke for det er spots der kan måle sig med de bedste i verden.

Sydkysten af Puerto Rico bød også på lækkerier. Selvom vinterens trade winds kommer fra nordøst var de mere østlige nede sydpå. Vi boede på et lækkert resort ”CopaMarina” der har en lille færge som kan sejler til Gilligan’s Island (5 US$ t/r) eller halvøen der byder på totals isoleret sejlads med fladt vand og bølger alt efter hvad ens temperament er til den dag.

2. Copamarina Beach Resort m. Gilligan's Island

Efter en super uge hvor vi også fik shoppet de kendte mærkevarer til ingen penge i et US factory outlet der tilmed havde udsalg (Shop amok!!!) tog vi cruiset fra San Juan rundt på de mindre caribiske øer. Vi var lidt skeptiske mht fede amerikanere der skulle æde 5 måltider om dagen, men vi blev meget positivt overraskede over madens super kvalitet, en utrolig service fra alle på skibet (1 ansat pr. 3 passagerer) og muligheden for at gøre hvad man vil både til søs og til lands.

Jeg var vist den eneste kitesurfer blandt de 3.000 passagerer, og besætningen syntes det var vildt fedt. Samtlige af de øer vi kom til var slet ikke crowdede med surf, det sted der var flest var på Barbados men det var kun 5-10 stykker ialt, og med flere 100 meters god bølge var der ingen problemer.

3. St. Thomas, Sapphire Beach med klart vand og sea turtles der kigger op når man surfer

Som gammel guide har jeg det svært med ture arrangeret af rejseselskaberne til overpris som tit kan arrangeres billigere og ofte bedre selv. Vi forsøgte derfor at fange lokale taxi’er og busser fremfor at tage med cruise turene. Alligevel var vi på nogle af de arrangerede udflugter, og det var også rart ikke selv at skulle arrangere noget.

4. St. Kitts kite beach og Dominika regnskovtur med Tarzan lianer

Jeg kan helt klart anbefale både Puerto Rico men også at tage på cruise som udgangspunkt til surf og også bare til ren afslapning og forkælelse. Hvis der er nogen der overvejer det så skriv eller ring endelig for flere detaljer

5. Barbados, Silver Sand wave spot (lille shore break, større rene bølger ved revet 150m ude)