GTranslate

daenfifrdeitnoptessv

Login Form

Først i Januar måned var vi en flok der tog på Quiksilver Kite Camp til Kap Verde øerne.

Først i Januar måned var vi en flok der tog på Quiksilver Kite Camp til Kap Verde øerne, vest for Senegal i Afrika.

Øgruppen minder på mange måder om Kanarieøerne, som de fleste danskere kender for billig charter turisme, men som for en surfer også er kendt som Europas Hawaii. Kap Verde er også vulkanøer, og er lige så forskellige øerne imellem som de Kanariske. Nogle af øerne er utroligt golde, og minder mest om månelandskaber, mens andre er frodige med regnskove og masser af nedbør. En slags mikroklima, man knap kan forestille sig.

Mit udgangspunkt for at tage til Kap Verde var bølger. Som både surfer, Kitesurfer og windsurfer var jeg ikke i tvivl om, at jeg nok skulle komme i vandet hvis bare der var swell, og Atlanterhavet fejler sjældent med swells på den årstid. Selvom turen hed Quiksilver Kite Camp, var vi 3 ivrige surfere med, som var klar på tidlige morgensessions inden vinden sætter ind. Steen Carstens var "rejseleder" på campen og havde gjort et stort stykke arbejde for at få turen i stand med blandt andet: Hotel i vandkanten, "jeg må alt armbånd" og overbærenhed med al vores overvægt i lufthavnen...

Steen Carstens, Morten Lander og jeg blev på vej fra lufthavnen i Santa Maria derfor hurtigt enige om, at vi nok hellere lige måtte tjekke Punta Preta for en sikkerheds skyld, inden vi kørte til hotellet. Til vores store overraskelse var det helt rene, hovedhøje linjer der mødte os, da vi nåede den støvede lavastrand i vores nyerhvervede Landcruiser. Klokken var allerede 17 så der var ingen tid at spilde. Hvis alt klappede på hotellet, kunne vi lige nøjagtig nå halvanden time i vandet inden det blev mørkt.

Vores første syn...

Efter hvad der må beskrives som verdens hurtigste hotel check-in, var vi tilbage på stranden og på vej i vandet en halv times tid senere. Vi scorede de herligste hovedhøje bølger i halvanden times tid, og glemte alt om både solnedgangshajer og solnedgangsfadøl i vores iver efter at få dagens sidste bølge...

Hvor er der færrest søpindsvin?

Steen Carstens (rejselederen) på en af turens første bølger

Morten Lander på en perfekt frontside væg

Forfatteren i backside heaven

Mortens i turens første cover up.

Efter vores første session ville glædesrusen ingen ende tage, og vi var alle super stoked over øens velkomst til os. Vi var derfor nødt til hastigt at gå ombord i hotellets Gin & Tonic lager.

De næste dage bød på meget lidt vind, så der var masser af tid til surf. Dog var vi ankommet på et døende swell, så vi nåede kun lige at surfe Palmeira, før bølgemaskinen gik i stå. men, det skulle ikke afholde os fra at udforske øen for vind og bølger. Herunder fede offroad ture i månelandskabet i den stakkels firehjulstrækker.

Det blev et hårdt, men fantastisk program da både vind og bølger vendte tilbage. Morgensurf efterfulgt af stor morgenbuffet, kitesurf i bølger hele dagen og så måske en aften surf session hvis vinden lagde sig lidt. Hvem kan forlange mere...

No Stress...

Stranden foran hotellet.

Morgen fisketur...

Vinden lagde stille ud med at blæse liv i en 12'er, men fandt hurtigt sin vante rytme og derfra havde vi kun de små drager fremme. Kite Beach lå kun 10 minutter fra hotellet, og vinden blæste fra vi vågnede til vi gik i seng, så der var oceaner af tid til at få sejlet sig mør. Kitebeach har både forhold til freestyle og airtime, men er også et ganske okay bølgespot med sideshore vind de fleste af dagene.

Jan Bøgeskov klar til en TT session på Kitebeach

Julie Müller. En utrætteligt kitetøs :)

Morten Yde på TT sessions i de fede kicker forhold på Kite beach.

Lidt GoPro billeder fra Kite Beach

Mellem de fede sessions på Kitebeach kunne man tage til Angulo Centret og sejle uncrowded fladt vandt og offshore

Launch på Punta Lemos

salut!

Efter nogle dage med kanon vind til en 9'er dækkede en sandstorm fra fastlandet Øen som et stort, rødt tæppe. Solen kunne knap trænge igennem støvet, men vinden tog bare til. Til vores store held trak vinden et solidt windswell med, så nu var der bølge action, og helt nye spots var i spil. Idet stormen kom fra nordøst, var det fladt på Punta Preta, men til gengæld var der perfekte offshore kasser på Punta Lemos ved Angulo Centret og vind til en 5'er.

Vi havde alle en drøm om at kitesurfe Punta Preta, og en af dagene var vi sikre på, at vi ville ramme de perfekte vind- og bølgeforhold til det spot. Vi måtte dog sande, at vinden ikke ville som vi ville, og Vi besluttede os for at tage en surf session i stedet. Selvom vinden var ret kraftig, var bølgerne store og helt perfekte. Jeg havde dog ikke taget mit surfboard med, så jeg måtte padle på mit Liquid Force 6'2 EVF kiteboard i stedet. Utroligt hvad der kan lade sig gøre med det nye gear :)

forfatteren tester kiteboardet...

Lokal ripper

Takeoff på mit Liquid Force 6'2 kiteboard

Liquid Force har skabt et board monster

Vi endte med at have den fedeste surf session i heavy offshore og solid bølgestørrelse. En session vi aldrig vil glemme.

Turen bød på alt fra Sandstorm til fantastisk kitesurf og kvalitetssurf, og frem for alt verdensklasse selskab. I ved selv hvem I er.

Vi havde vind langt de fleste dage, og sejlede hovedsageligt med 7 og 9. Der er alle slags forhold på Øen, og der er ikke længere end max 10 minutter mellem spottene.

Rygtet vil, at der i 2013 både er afgang fra Billund og Kastrup, hvilket gør afrejsen lidt lettere for os jyder.

Yde går ombord i buffeten